Sposób korzystania z urządzeń mobilnych w procesie sprzedaży

Z poprzedniej publikacji wiemy, w jakich sytuacjach i z jakich urządzeń korzystamy w ciągu dnia. A jak wygląda sytuacja podczas zakupów? Nasze badania, po raz kolejny potwierdziły, że coraz częściej podczas zakupów korzystamy z urządzeń mobilnych, a w szczególności smartfonów i tabletów. To one służą nam do weryfikacji oferty, porównywania cen oraz wyszukiwania najbardziej pożądanych produktów.

Urządzenia mobilne spowodowały, że klient w każdej niemal sytuacji i miejscu ma możliwość porównania ceny produktu do cen konkurencyjnych ofert (55%), odnalezienia informacji oraz opinii innych użytkowników nt. danego produktu (35%), a także, co zdarza się nierzadko, wyszukać dany produkt w lepszej cenie, czy z lepszym wyposażeniem (szczególnie dotyczy to ofert RTV/AGD i przeglądarek cenowych – 85%). Natomiast w przypadku odzieży, wiele razy będąc na zakupach, klienci zainteresowani danym produktem, próbują znaleźć stylizacje lub podpowiedzi stylistów, aby pomóc sobie w podjęciu decyzji o zakupie. Odwiedzając wtedy, np. aplikację shoppingową Avanti, konsumenci budują swoją opinię, poprzez następujące kryteria:

  • czy dany produkt jest modny w tym sezonie (40%),
  • czy będzie pasował do pozostałych ubrań lub akcesoriów w mojej szafie (50%),
  • czy pasuje do mojej sylwetki (30%),
  • z jakim innym produktem mogę stworzyć modną stylizację (60%).

Emocje towarzyszące konsumentom digitalnym podczas kupowania odzieży tworzą wyjątkowe potrzeby:

a)  PREFERENCYJNOŚĆ (75%): Ubrania najlepiej, jeśli są prezentowane zgodnie z preferencjami kupujących. Użytkownicy mają wybór i podążają zgodnie ze swoją ścieżką preferencyjną. Nasi respondenci wytypowali następujące kategorie preferencji: modnie, sportowo, elegancko, na luzie – casual, markowo. Przy czym markowo nie znaczy, że wyszukujemy ofert spośród różnych marek, ale gotowe stylizacje składają się z markowych, drogich produktów. Dotyczy to multibrandowych e-platform.

b)  PREZENTACJA OFERTY (90%): Najlepiej jeśli wybrany produkt, bądź stylizacja, są bardzo dobrze wyeksponowane, tzn.: produkt widać z każdej strony (360 stopni), produkt można zobaczyć z bliska (szwy), produkt można „miksować” – stylizować lub poniżej okienka produktowego są przygotowane gotowe podpowiedzi stylizacyjne, widoczna jest cena, a przede wszystkim dostępność oferty (w magazynie), również w przypadku połączenia danego produktu z innym, rekomendowanym w podpowiedzi stylizacyjnej. Często respondenci wskazywali, że przydatne byłyby także rozwiązania poniekąd mające wpływ na ich decyzje zakupowe, np.: w tym produkcie pojawiła się ostatnio znana aktorka XY – i powinien zostać umieszczony na stronie, przy produkcie przedruk fotografii z magazynu wskazanej aktorki w danej stylizacji; informacje techniczne o danym produkcie, np. że ten produkt prasuje się dobrze, bądź wymaga prasowania i czyszczenia w pralni chemicznej. Lepiej o takich rzeczach napisać, aniżeli w późniejszym czasie wywołać niezadowolenie u klienta poprzez niedoinformowanie. Generalnie im produkt jest “smaczniej” podany tym chętniej wciąga nas oferta. Dotyczy to także wizerunku modeli, modelek i całokształtu wyglądu ubrań.

c)  TRANSPARENTNOŚĆ (80%): Wszystko powinno być czytelne i klarowne. Wszystko widoczne i na swoim „intuicyjnym” miejscu. Dobrze jeśli e-sklep dysponuje jakimiś certyfikatami, w stylu Rzetelna Firma, itp. (85%). E-sklep uwiarygadniają także logotypy serwisów społecznościowych (Facebook, Twitter, Pinterest, Google+) oraz logotypy systemów płatności (PayPal, PayBack, Visa, logo banków, inne).

d)  PŁATNOŚCI i PRZESYŁKI (90%): W momencie dokonania transakcji od razu powinno się otrzymywać powiadomienie o dokonaniu zakupu przez pocztę e-mail lub sms. Wtedy wzrasta poczucie bezpiecznego zakupu. Najlepiej, jeśli płatności mogą odbywać się za pobraniem, a szczególnie jeśli dotyczy to pierwszego zakupu (95%). Przesyłka –  koniecznie monitorowana (otrzymujemy informację, że np. jest już u kuriera, i że do 2 dni do nas dojdzie dojedzie). Istotna jest możliwość dokonania wyboru sposobu dostarczenia przesyłki: Paczkomaty inPost, poczta, kurier.

e)  PROMOCJE (80%): Pokolenie „Y” to kupujący, którzy reprezentują zdecydowanie podejście cenorozsądne, a zakładka “promocje” jest najczęściej pierwszą otwieraną na stronach: e-sklepów odzieżowych, stron firm lotniczych lub wyszukiwarek lotów, e-sklepów RTV-AGD.

więcej na www.shoppingshow.pl