Digital Commerce

Digital Commerce to w tej chwili samonakręcająca się spirala. Z dnia na dzień pojawia się coraz więcej nowinek technologicznych, a za chwilę jeszcze więcej firm zacznie z nich korzystać, bo jeszcze więcej konsumentów uzna je za przyjazne i ułatwiające im codzienne życie. Od digitalizacji nie można uciec i trwać w konserwatywnym poczuciu, że to przejściowa moda. Tej technologicznej „machiny” nie da się już zatrzymać.

Sprzedaż digitalna to sprzedaż oparta na zupełnie nowej palecie doświadczeń konsumentów, którzy poprzez urządzenia mobilne stają się centrum zainteresowania. To mobilność konsumentów wyznacza bowiem obszar zakupowy, ale też integruje online z offline. Takim łącznikiem może być chociażby Wirtualna Przymierzalnia umożliwiająca już z poziomu sklepu tradycyjnego dokonywanie rezerwacji czy też zakupy w e-sklepie danej marki. Digital Commerce uzupełnia ofertę e-commerce, wzbogacając ją o rozwiązania mobilne. M- commerce generalnie rządzi się zupełnie innymi zasadami sprzedażowymi. Nie można traktować jeden do jeden e-commerce z m-commerce. Zakupy przez komórki w m-shopach nie będą na tyle popularne tylko dlatego, że aplikacje te są dostępne na platformach typu AppStore. To raczej przedłużenie e-sklepów, które mają możliwość generowania odpowiedniego trafficu chociażby poprzez afiliacje czy działania adwords.

Firmy myślące zatem o uruchomieniu m-sklepu na urządzenia mobilne po pierwsze powinny maksymalnie udoskonalić swoje e-sklepy, aby ich funkcjonalność wpisywała się w standardy rynkowe, a dopiero w drugiej kolejności decydowały się na wkroczenie do świata m-commerce. Digitalizacja posłuży im wówczas do spotęgowania biznesu w kanale online właśnie za sprawą synergii, a nie traktowania tych kanałów równie oddzielnie. Digital Commerce to sposób myślenia, zarządzania i sprzedawania w taki sposób, który synchronizuje wszystkie kanały, aby konsumenci mogli kupować skąd chcą i gdzie chcą.

Firmy nie powinny się zatem obawiać m-commerce i zastanawiać się czy ten kanał się przyjmie lub czy będzie opłacalny. Powinny zmienić o tym kanale w ogóle myślenie. Czyli powinny potraktować to jako kolejną szansę, multiplikację dotarcia do konsumentów. Tyle, że trzeba to zrobić w inteligentny sposób. Po pierwsze przedsiębiorstwa muszą zacząć uznawać w swojej strategii biznesowej konieczność dostosowania się do rynku digitalnego. Po drugie uznać za priorytet konieczność większej transparentności pod kątem cen, przejrzystości procedur, procesów operacyjnych i spójności w obsłudze klienta. Po trzecie zacząć działać i planować strategicznie i krótkoterminowo, aby nie dać się przeganiać, nie rzadko mniejszej, ale bardziej elastycznej konkurencji. Po czwarte zacząć komunikować w sposób zintegrowany, z uwzględnieniem nowych narzędzi i kanałów dystrybucji informacji: social media, kody QR, digital signage, aplikacje mobilne, itp. Po piąte, wychodzić na przeciw oczekiwaniom, ale też możliwościom konsumentów, których zasobność i skłonność do konsumpcji przecież rośnie. Jeśli konsumenci chcą działać – kupować szybko i komfortowo, to pojawia się szansa na sprzedaż komplementarną w e-sklepie. Jeśli konsumenci nie chcą od nas kart lojalnościowych, to dajmy im to w innej formie, np. w mobilnej ofercie.

Digital Commerce to samonakręcająca się spirala. Wkrótce pojawi się jeszcze więcej nowinek technologicznych, jeszcze więcej firm zacznie z nich korzystać, bo jeszcze więcej konsumentów uzna je za przyjazne i ułatwiające im codzienne życie. Od tego nie można uciec i trwać w konserwatywnym poczuciu, że to przejściowa moda. Wystarczy spojrzeć na spływające zewsząd dane związane z ilością sprzedawanych tabletów, smartfonów czy ilością pobrań różnego rodzaju aplikacji oraz oczywiście wielkością dokonywanych rocznie transakcji online. Najprawdopodobniej w tym roku Polacy kupią za ponad 5 mld. złotych odzież i obuwie. Ok. 20% tych zakupów dokonają za pośrednictwem “małych ekranów”, czyli smartfonów i tabletów. Robi wrażenie.

Więcej na ten temat znajdą Państwo w zebranych raportach towarzyszących niniejszej publikacji dokumentującej, na www.shoppingshow.pl