Mobile-first society

Mobile-first society: wstęp i tło

Przymierzanie pierścionków na smartfonie, kupowanie mebli bezpośrednio z kanapy, nadzorowanie stanu zdrowia i przypominanie o zbliżających się szczepieniach dziecka. Telefon komórkowy zamienił się w cyfrowy szwajcarski scyzoryk, który otwiera nowe możliwości i przejmuje rolę głównego ekranu w życiu ludzi. Jednocześnie gruntownie zmienia społeczeństwo.

Zmiana

Według analizy International Data Corporation w 2015 roku w USA będzie więcej użytkowników internetu mobilnego niż stacjonarnego. Jednocześnie w 2015 roku w
stosunku do 2010 ruch generowany przez internet mobilny wzrośnie 26 krotnie .

Ilość wyświetleń stron wywołanych przez użytkowników mobilnych w Europie w styczniu 2012 była prawie dwukrotnie wyższa niż w styczniu 2011. To zmiana z 2,17% na 4,22% .

GfK Polonia podaje, że w 2011 roku penetracja smartfonów w Polsce wynosi 27,1% . W 2007 roku w naszym kraju tylko 1% obywateli miał taki telefon. 27 krotny wzrost w przeciągu czterech lat.

Te dane można różnie interpretować, ale jedno jest pewne: nadchodzi zmiana w rozumieniu tego, czym jest nowoczesna reklama i marketing. Ten, kto będzie zwlekał z budową nowej strategii i nie zaadaptuje się do mobile-first society, straci znaczenie na swoim rynku.

Mobile-first society

Trend, który nazwaliśmy mobile-first society jest przedłużeniem sposobu funkcjonowania współczesnego społeczeństwa dzięki ułatwianiu i przyśpieszaniu konsumpcji przez dawanie realnej wartości.

Mobile-first society opiera się na trzech założeniach:
1. Smartfon jest zawsze włączony i podłączony do Internetu,
2. Smartfon jest podstawowym elementem cyfrowej komunikacji,
3. Smartfon jest podstawowym narzędziem zdobywania informacji i konsumpcji.

Wywodzę się z branży startupowej, gdzie odgadywanie co konsument będzie lubił za rok-dwa jest podstawowym zadaniem. W tym środowisku 80% projektów jest mobile-first. Dlaczego?

Wystarczy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytania: Gdzie znajdę najwierniejszych odbiorców? Na smartfonach. Jak do nich dotrę? Przez reklamę mobilną i geolokalizację oferując produkt, który daje wartość, przyśpiesza, ułatwia, przybliża. Jaki mam kanał dystrybucji? Mobile Web, App Store, Android Market i Windows Phone Marketplace.

To nie jest pieśń przyszłości – Grupa o2.pl zanotowała 42% wzrost liczby odsłon swoich serwisów przez urządzenia mobilne w okresie listopad-grudzień 2011. 32,5% wzrost miała w tym samym okresie Grupa Interia.pl, 25% Grupa Wirtualna Polska – Orange.pl .

Mobile is were people are

To wszystko wynika z ciągłego zmniejszania barier komunikacji i dostępu do informacji. Nie muszę otwierać laptopa, aby skorzystać z Facebooka – mam go w kieszeni. Smartfon pomoże dobrać najlepszy makijaż, dojechać do najbliższego sklepu z akcesoriami dla płetwonurków, zapłacić za bilet. Informacje zdobywane przez nowoczesny telefon podłączony do Internetu będzie podstawowym elementem podejmowania decyzji, nie tylko zakupowych.

Jak więc w kontekście mobile-first society ma działać marka? Jak adresować swoich klientów w środowisku wieloekranowości i mobilnego internetu? Jak połączyć tradycyjny on-line z mobile web? Jak sprawić, aby outdoor, telewizja i prasa przekładały się na mobilne leady?

Na te pytania powinni zacząć szukać odpowiedzi wszyscy, których firmy i marki chcą nadążyć za swoimi klientami. Ten tekst jest wstępem do serii artykułów, które dadzą odpowiedzi na te pytania.

Marcin Zaremba jest Head of Business w LoveMobile (Grupa o2) lovemobile.pl – agencji specjalizującej się w tworzeniu skutecznych rozwiązań mobilnych.